Translate


Witam serdecznie wszystkich miłośników żeglarstwa, oraz pasjonatów jachtów żaglowych.
Jeśli już tu trafiliście to prawdopodobnie macie podobne zainteresowania do moich, czyli żeglowanie, a jak żeglowanie to i wszystko co z tym związane.
Ale jeśli jesteś tu przypadkiem i czytasz to nadal , to może też Ci się spodoba :)

6 marca 2008

Jachty Open 70 w Volvo Ocean Race


Jachty startujące w regatach Volvo Ocean Race 2008-2009, będą mierzyły
70stóp - 21,50m , maksymalna szerokość może wynosić 5,70m . Regaty te będą drugim startem jachtów klasy Open 70. Po raz pierwszy jachty tej klasy wystartowały w roku 2005-2006, a w poprzednich trzech edycjach regat, jednostki były krótsze i mierzyły 60stóp. Dłuższy jacht ma szansę przepłynąć dookoła świata szybciej niż krótszy.Jachty mają wbudowane wychylne płetwy balastowe z 4,5tonowym bulbem który znakomicie zwiększa stateczność jachtu, bez zwiększania jego masy. Przepisy ograniczają maksymalne wychylenie płetwy do 40 stopni na stronę.W jachtach Open 70 dopuszcza się także balast wodny 1,2tony służący do trymowania jachtu na kursach pełnych czyli przesuwania środka ciężkości ku rufie.Jacht wyposażony jest także w podwójne płetwy sterowe i mieczowe. Waga jachtu ustanowiona jest na minimum 12,5tony.
Przepisy budowy jachtu klasy vo70 wymuszają na projektantach i budowniczych pewne minimum komfortu z zapewnieniem większej przestrzeni mieszkalnej dla 10osobowej załogi jachtu w stosunku do jachtów 60stopowych.Przepisy pomiarowe wymuszają 10 obowiązkowych pełno wymiarowych koi, toalety i stanowiska nawigacyjne, które muszą być wydzielone z całości wnętrza. Wszystko w trosce o lepsze warunki bytowe załogi.
Na jachtach dopuszczony jest takielunek kompozytowy na którym można oszczędzić ponad 100 kg.
Każda jednostka dopuszczona do regat przechodzi test stateczności czyli - powrotu z wywrotki do góry dnem do pozycji normalnej. Odwrócony jacht z załogą wewnątrz i maksymalnie wychyloną płetwą balastową czyli 40 stopni, musi powrócić do normalnej pozycji.Wszystkie jachty budowane są z wykorzystaniem najnowszych technologii. Wszystkie maja konstrukcję przekładkową na rdzeniu z nomexu z okładkami z laminatu węglowego.Dzięki temu sam kadłub i pokład wraz z takielunkiem nie ważą więcej niż 6,8tony ,a reszta masy przypada na płetwy i bulb.Na jachtach zamontowane są węglowe maszty z czterema piętrami salingów i zamontowanym system knagowania fału na topie masztu, co pozwala na znaczna redukcję siły ściskającej maszt.
Żagli na pokładzie v70 może być do 24szt, z czego 11 można użyć podczas jednego etapu regat.
Regaty Volvo to impreza medialna na cały świat,każdy jacht został wyposażony w 10 kamer, które będą na bieżąco pokazywać wszystko to co dzieje się na jachcie - życie załogi na powierzchni kilkunastu metrów kwadratowych często w ekstremalnych warunkach oraz jej walkę z żywiołem.Wszyscy mają swój czas transmisji satelitarnej. Na pokładzie każdego jachtu zainstalowano "czerwony guzik". W przypadku jakiejś dramatycznej akcji, jego naciśniecie spowoduje automatyczne nagranie wydarzeń.
Podsumowując jacht klasy Volvo Open 70 to wysokość od balastu po top masztu równa jest 12 piętrowemu wieżowcowi. Powierzchnia ożaglowania to 775 m2 co odpowiada powierzchni 3 kortów tenisowych, a długość kadłuba jest dłuższa o 3 m od autobusu przegubowego. Osiągalna prędkość jachtu to 40 węzłów.Niezłe cacka , jak myślicie ?


Lista najciekawszych stron związanych z morzem.

Brak komentarzy: